Buikademhaling

met Geen reacties

Ademhalen is niet alleen een van onze basismechanismes om te overleven, het is ook een heel krachtig en toegankelijk middel om onze stemming te verbeteren en de stofwisseling te beïnvloeden. Enkel door het veranderen van je ademhalingspatroon kun je paniek verminderen, depressies verlichten en opwinding tot rust brengen. Het is vreemd dat er maar weinig mensen als kind geleerd hebben goed te ademen. Maar dit is nu je kans!

Voordat je begint, is het raadzaam onderstaande punten goed door te lezen:
het veranderen van je ademhalingspatroon is een krachtig middel. Blijf je daarom goed bewust van je gehele lichaam.
als er zich veranderingen voordoen in je lichaam, zoals tintelingen, licht gevoel in je hoofd of duizeligheid, ga dan rustig terug naar je eigen manier van ademen. Ga op je buik liggen en ontspan. Luister te allen tijde goed naar wat je lichaam aangeeft.
als je een hartaandoening hebt of problemen met je bloeddruk, adem dan niet te diep in en houdt de adem niet vast.
Het sleutelwoord bij deze oefeningen is langzaam. Ga pas door naar de volgende stap als je de voorgaande fase zonder problemen kunt uitvoeren.

Laten we beginnen!

Fase 1
Ga op je rug liggen met de ogen gesloten, de benen gestrekt met de voeten een stukje uit elkaar. De armen liggen ontspannen naast je lichaam met wat ruimte ertussen, en de handpalmen wijzen naar boven. Zorg ervoor dat je behaaglijk en warm op de grond ligt met behulp van een doek of deken. Het is prima als je deze oefening zittend doet, maar het is gemakkelijker als je ligt.

Fase 2
Ga rustig met je aandacht je gehele lichaam langs, met name de keel, het borstgebied en de buik. En ontspan die plekken waar nog spanning voelbaar is.

Fase 3
Leg je rechterhand op je buik en je linkerhand op je borst en ga na of de beweging van je borst en je buik in overeenstemming zijn met elkaar.

Fase 4
Adem rustig en diep in, duw het middenrif in de richting van je buik. Wat gebeurt er met de rechterhand als je in- en uitademt? En beweegt de linkerhand ook?

Fase 5
Adem op deze manier tien keer langzaam in en uit. Terwijl je buik rustig op en neer gaat, blijf je met je aandacht bij je ademhaling. Hoor en voel je adem terwijl je ontspannen ligt. Probeer of je kunt voelen dat de rechterhand op je buik op en neer beweegt als op de inademing je buik omhoog gaat.

Dit is het! Probeer deze oefening zo vaak mogelijk te doen en je zult al snel verschil voelen. Vergelijk elke keer je lichaam voor de oefening met na de oefening. Je zult merken dat het steeds makkelijker wordt naarmate je lichaam en geest aan de nieuwe manier van ademhalen gewend raken.

Vergeet niet de buik bewust bij de ademhaling te betrekken en stop bij elk teken van ongemak.

 

Delen:
Volg Natasja:

Natasja Ferwerda begon in 2012 met yogastudio Yogum You in Nijverdal. Yogum You staat voor eenheid in jezelf.

Nieuwste berichten van

Laat een reactie achter