Yin Yoga positie door Natasja

Wat is Yin Yoga?

In tegenstelling tot fitness waar vooral het spierweefsel wordt aangesproken op kracht, of cardio training waarbij je werkt aan je hart en longen, gaat het bij de yin yoga om de diepe werking op het bindweefsel.

Zoals Paul Grilley (grondlegger Yin Yoga) zegt: “‘Het is echter niet de spierkracht die ons fit maakt. Het gaat juist om de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel. Je ziet het bij atleten. Zij beëindigen hun carrière niet vanwege gebrek aan de spieren, maar door problemen met hun gewrichten. Yin yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken”.

Ook wie geen topsporter of prima ballerina is, heeft baat bij Yin yoga. Als je een zittend beroep hebt, bijvoorbeeld, belast je de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug. Je spieren zijn constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden. Daardoor verkorten ze. Bij Yin yoga laat je die spieren juist los. De houdingen worden daarom zittend of liggend uitgevoerd.

Bij yin yoga houd je  langdurig, 2-5 minuten, op een zo ontspannen mogelijke manier, 1 houding aan. Je gebruikt dan geen spierkracht. Hierdoor rekt de fascia (bindweefsel). De fascia is een netwerk van bindweefsel dat alle organen, botten en spieren in het lichaam omvat. Omdat het allemaal met elkaar in verbinding staat kun je iets in je nek mogelijk tot in je tenen voelen. Door het langdurig rekken van bindweefsel, wordt een stofje aangemaakt, hyaluronzuur, dat vocht aantrekt. Dit maakt het bindweefsel vochtiger en soepeler, ook rond pezen en gewrichten, wat de souplesse in je hele lijf vergroot. Daardoor kan de energie  beter stromen en veroudering en degeneratie worden tegengegaan.

De yin houdingen zijn vooral bedoeld om het bindweefsel bij heupen, rug, bekken, knieën en enkels  te beïnvloeden. Omdat je 2-5 minuten in 1 houding blijft heb je alle tijd om de  grenzen van je lichaam en geest te leren kennen en  deze met behulp van je ademhaling, ontspannen te verruimen. Het gaat er niet om hoe mooi een houding is, of hoe lenig je bent, maar dat je rustig kunt voelen wat deze houding voor jou kan doen.

Yin yoga kan helpen bij schouderklachten, rugklachten, fybromyalgie, reuma, bekkenpijn en heupklachten.

Aanmelden